Laboratório Pop

Filme argentino é premiado em mostra ambiental

28 mar 2014 / 10 comentários / em Cinema / por

Em cerimônia realizada nessa quinta (27), a 3ª Mostra Ecofalante de Cinema anunciou as produções premiadas na competição latino americana. O filme “Deserto Verde”, de Ulises de la Orden, foi escolhido pelo júri – composto por Evaldo Mocarzel, Paulina Chamorro e Fábio Luiz Vasconcelos – como o melhor filme por fomentar o debate sobre segurança alimentar e o uso da terra utilizando uma linguagem que contempla o particular e o global, denunciando o descaso com a saúde humana e ambiental.

O filme, de 2013, aborda como diferentes pesticidas têm sido utilizados ao longo de mais de um século, sempre escondendo os efeitos prejudiciais à saúde, e mostra que existem maneiras de se criar riqueza, produzir alimento e exportar para o mundo sem intoxicar as pessoas.

O brasileiro “Amazônia Desconhecida”, de Daniel Augusto e Eduardo Rajabally, foi escolhido pelo público como o melhor filme da competição. O documentário aborda os conflitos na Amazônia brasileira hoje, acompanhando o cotidiano de diversos grupos sociais que lutam por seu espaço, como índios, fazendeiros, sem terra, garimpeiros etc, e busca mapear o perfil atual e as consequências da ocupação humana.

O júri concedeu menção honrosa ao curta “Paal”, de Christoph Müller e Victor Vargas Villafuerte, por exaltar a natureza de forma lúdica e poética sob o olhar de um menino integrado à exuberância e à dinâmica da floresta. Coprodução México/Canadá/Suíça, o filme explora o dia a dia e a cultura da cidade e da natureza exuberante da floresta de Yucatán, no sul do México, pela ótica de Memo, garoto maia cujo maior sonho é contar as histórias de seu povo.

Participaram da competição latino americana 13 filmes, de vários países da América Latina: México, Argentina, Chile, Brasil, Uruguai, Peru, Bolívia e Equador.

Repescagem

Embora a 3ª Mostra Ecofalante de Cinema tenha se encerrado no dia 27 com a premiação do melhor filme latino americano, o Centro Cultural São Paulo exibe ainda alguns fimles de 28 a 30 de março: “Guerra de Areia”, “Montanhas Enevoadas”, “A Criação como a Vimos”, “Floresta dos Espíritos Dançarinos”, “Figurões”, “Promessa de Pandora” e “Desconectado”, além de dois filmes do cineasta japonês Kaneto Shindo: “Onibaba – A mulher Demônio” e “A Mãe”. A programação está disponível no site da Mostra (ecofalante.org.br/mostra).

A realização da 3ª Mostra Ecofalante de Cinema Ambiental é possível graças ao apoio do Governo do Estado de São Paulo – Secretaria de Estado da Cultura, Programa de Ação Cultural 2013, através do qual patrocinam o projeto a Eaton e White Martins. O evento conta com apoio do Programa das Nações Unidas para o Meio Ambiente (PNUMA), Programa de Pós-Gradução em Ciência Ambiental da USP (Procam), Instituto de Estudos Avançados da USP, Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, Centro Universitário Maria Antônia, Cinusp, Secretaria Municipal de Cultura, Centro Cultural São Paulo, Galeria Olido, Centro de Estudos em Sustentabilidade da Fundação Getúlio Vargas, Rede Nossa São Paulo, Instituto Pólis, Instituto Pepsico, Instituto Akatu, Matilha Cultural, Le Monde Diplomatique Brasil, Revista Piauí, Instituto Envolverde, Rádio Eldorado, Rádio Estadão e Catraca Livre.

10 comentários:

  1. Steven disse:

    โดย : tyler (#303124) : ดูหนังรอบพิเศษ วงจรปิด (ประกาศผล)เห็นชื่อตัวเอง คอนเฟิร์มเลยจ้าสำรอง รอโทร 11โมงวันอังคาร1. PinGGunN 2. JOD_JEDO 3. kanitta_nak 4. ตาลคับ 5. DicapiO 6. perrnerppenn 7. ohmlovemuk 8. yayoyinggie 9. togetther 10. PingBoเขียนเมื่อ July 9, 2012 เวลา 12:01 IP : 192.168.8.x|

  2. Camila disse:

    Nymphetamine:[quite] Одного из Задержанных abвычислилиbb после просмотра видеоматериалов на всех станциях метро за несколько дней перед терактом. [quite] Ohhh. A kak otnosiatsa veaeomdtiriali za neskol’ko dnei do . Prestupnik 4to, kazhdi raz prihodil k lavo4kam, klal sumky, a potom zabiral? Nestikovka. Ludei, kotorie wa soznalis, na moi vzgliad prosto zastavili.] mnogo ne yasno. hotia stoit prosto zabit na eto

  3. Pradeep disse:

    I’m always ieretestnd in your take, Peter, and in fact I’d be particularly ieretestnd in hearing from you about Shame, which is getting a huge range of reactions. I’m glad you liked my festival coverage. I decided it would be an interesting exercise in a type of writing I haven’t done much. In order to do it, I had to ignore the fact that the films were going to get written up by everyone and their twin sister Edith and trust that there might a be at least a sentence or an idea somewhere that people weren’t going to hear elsewhere. I really hope A Separation comes to Denver at some point. If the NYFF had a competition, my unscientific impression is that A Separation would have won in a walk.

  4. Hertin disse:

    Pois le1 este1 Jackie Brown, o problema e9 que se a rtpueae7e3o do Manoel de Oliveira fosse uma indicae7e3o positiva, je1 teredamos sido nomeados, e0 quantidade de filmes dele que submetemos (alguns deles porreiros). Parece-me e9 que precisamos de algue9m pragme1tico que analise os filmes e0 maneira de pensar de Hollywood e que idealize um argumento que esteja conforme e aborde um tema que lhes suscite interesse.E outra queste3o e9 a do jfari. Devia ser obrigado a estudar os nomeados tedpicos de cada ano e os temas-chave de cada filme e procurar encontrar semelhane7as na produe7e3o nacional.O problema e9 que ningue9m se preocupa e eu estou farto de sermos chacota.Abrae7o e obrigado pelo comente1rio,Jorge Rodrigues

  5. Omik disse:

    Michael, you’re too modest. I was very glad to diecsvor your site not long ago. When I stumble onto a site like that — which isn’t often — with such extensive and cared-for archives, I always feel two things: woah, how have I not seen this before, and then yes a treasure trove of stuff I’ve not seen before.Girish, I’m a big fan of Movie Mutations, but I feel I’ve barely sampled the work of these five gentlemen. Great finds!

  6. Yuyu disse:

    Whoa! I knew about the Tsai DVDs but not the Almodf3var. Dang, I always find out this stuff scnoed hand. A couple of years ago, Nick Wrigley from sent me a pdf of a page from the (then) just-released Time Out Film Guide to let me know that the site was listed under their online resource guide. They didn’t tell me that they were doing that either.

  7. Alexanra disse:

    Thanks for the link to Bordwell. I wonder how he would weigh in on the Inarritu/Arriaga teosnin, where Inarritu enforces auteur theory while Arriaga argues for auteurs theory. Pitting directors against screenwriters seems like a false dichotomy to me.As for people using Acquarello’s words, it’s so easy to understand the temptation. But if it’s printed on liner notes of some kind without permission, isn’t that actionable?

  8. Hansu disse:

    I guess there are two kinds of images we might see and “creatively patrtcipaie” (excellent notes on that phenomenon, Girish): representational and nonrepresentational, including Brakhage and many others. I wonder if we’re apt to perceive such things as movement and orientation in images that are less representational? One of my favorite screenings of late is Oskar Fischinger’s 1927 Walking From Munich to Berlin, in which he traversed the 620-mile distance over a couple of months and filmed his journey one frame–or sometimes a few frames–at a time. I absolutely love it, not only in the way Fischinger crafts a sense of rhythm from the images, but also the documentary aspect combined with the high-speed abstraction. It’s really something to see.

  9. Ulises disse:

    We have seen other films directed by Abdellatif Kechiche. His work imseprses us very much, but this one is his most controversial thus far. He and his two stars have had a huge falling out since Blue won the Palme d’Or at Cannes in May. His actors are now trashing him mercilessly. He is going to attend the screening, but if his leading ladies show up, this could be the first time the New York Film Festival meets Jerry Springer. Tears might flow and chairs could fly. We’re sitting near the front so I hope furniture will not bounce off Milton’s shiny bald pate.

  10. TachileikCity disse:

    Tania, Milton’s surliness aside, we do enjoy aintndteg the NYFF very much. The venue is great and the people-watching is satisfying, too. I saw filmmaker Jim Jarmusch standing in the lobby at Alice Tully Hall. My pal, Lola, recognized Kim Gordon (formerly with Sonic Youth) standing behind us in the lobby. Note: it’s a big lobby. If we were paid better, or someone very drunk who is a fool with his or her money, gave us a festival-wide pass, we’d go see everything — and everyone.

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